بنیاد مد و لباس ؛ هماهنگ کننده یا طراح؟
20 بازدید
تاریخ ارائه : 8/11/2013 6:43:00 PM
موضوع: جامعه شناسی

بنياد مد و لباس ؛ هماهنگ کننده یا طراح؟

بنياد ملي مد و لباس يكي از مهم‌ترين نهادهايي است كه تلاش مي‌كند با ايجاد هماهنگي بين نهادهاي مختلف طرح ساماندهي مد و لباس را عملي كند. در گفت‌وگو با حميد رضا يوسفي، عضو ستاد اجرايي بنياد مد و لباس مهم‌ترين موانع ايراني كردن فرهنگ لباس ايرانيان و كارهايي كه بنياد به اين منظور انجام داده مورد توجه قرار داده‌ايم.

بنياد ملي مد و لباس يكي از مهم‌ترين نهادهايي است كه تلاش مي‌كند با ايجاد هماهنگي بين نهادهاي مختلف طرح ساماندهي مد و لباس را عملي كند. در گفت‌وگو با حميد رضا يوسفي، عضو ستاد اجرايي بنياد مد و لباس مهم‌ترين موانع ايراني كردن فرهنگ لباس ايرانيان و كارهايي كه بنياد به اين منظور انجام داده مورد توجه قرار داده‌ايم.
با توجه به بيانات رهبري در حوزه سبك زندگي اسلامي و با توجه به اينكه شما عضو بنياد ملي مد و لباس هستيد، فكر مي‌كنيد مشكلات اصلي ما در بحث روي آوردن به مدهاي ايراني- اسلامي چيست؟
در بحث فرهنگ مد و لباس در كشور ما چند مسئله اساسي وجود دارد كه براي رسيدن به آرامش و پيشرفت لازم در اين حوزه بايد به آن توجه كرد.ارائه درس‌هاي سبك زندگي و آشناسازي دانش‌آموزان با فرهنگ فاخر ايراني- اسلامي يكي از اين موارد استكه متاسفانه تا به حال به آن توجه نكرده‌ايم و دانش‌آموز ما با مزيت‌هاي اين سبك زندگي و پيشينه سه هزار ساله فرهنگي ما آشنا نيست. نكته ديگر ادامه اين بحث در دانشگاه‌هاي ماست كه بايد همانطور كه درباره رشته‌هايي مثل معماري كه آن هم جزو مطالبات رهبري است دو شيوه اسلامي و مدرن آن را تدريس مي‌كنيم به علوم آموزشي در زمينه طراحي لباس با سبك ايراني در مراكز دانشگاهي توجهي ويژه داشته باشيم.ضمن اينكه علت توجه به اين سبك بايد آموزش داده شود. مسئله ديگري كه با آن مواجهيم توجه به پوشش اسلامي- ايراني در تهيه فيلم‌هاي سينمايي يا سريالهاي تلويزيوني است به گونه‌اي كه دست‌اندركاران اين حوزه موقع توليد فيلم‌هاي تاريخي به پوشش زنان و مردان گذشته توجه دارند به سريالهاي امروزي و سبك لباس پوشيدن افراد در فيلم‌ها نیز توجه خاص داشته باشند.
در واقع شما عملكرد رسانه‌ها را به عنوان يكي از مشكلات حوزه مد و لباس مي‌دانيد ؟
بله، چون رسانه‌ها نقش مهمي در همگرايي و همسوسازي مخاطبان در زمينه پذيرش يك فرهنگ دارند.از طرفي به خاطر شيوه خاص لباس پوشيدن ايرانيان هرجا تصويري از كشور ما ديده شود به راحتي مي‌شود پي برد آن تصوير مربوط به ايران است و بايد فيلمسازان ما از اين ظرفيت استفاده كنند و در فيلم‌ها سبك پوشش ما را به عنوان يك نقطه قوت و وجه تمايز ما از ساير فرهنگ‌ها نشان بدهند و آن را پررنگ جلوه دهند چون معمولا هدف‌گذاري فرهنگي در صنعت فيلمسازي دنيا به گونه‌اي است كه همه كشورها تلاش مي‌كنند با عنصري خود را متمايز نشان بدهند.سينماي ما هم مي‌تواند باعث شناخته شدن بيشتر فرهنگ ما باشد.
بعد از بحث مشكلات بپردازيم به شكل‌گيري بنياد ملي مد و لباس و اهدافي كه پيگيري مي‌كند تا چه حد اين بنياد در طرح ساماندهي مد و لباس راهگشا بوده ؟
كارگروه ساماندهي مد و لباس جهت تحقق برنامه‌هايي است كه در سالهاي اخير با همت معاونت هنري وزارت ارشاد تدوين شده و در سال1385 تاسيس آن در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد. اتحاديه صنف پوشاك كشور نيز با هدف ترويج فرهنگ عفاف و حجاب به همكاري با اين معاونت پرداخته است.در اين شش سال ابتدا كارهاي تحقيقاتي انجام شد و در دو سال پاياني ما وارد فاز اجرايي طرح شديم.
تا به حال بنياد مد و لباس چه كارهايي انجام داده است ؟
با توجه به اينكه بحث مد و لباس به سازمانها و نهادهاي مختلفي مربوط مي‌شود مهم‌ترين مشكل ما ايجاد هماهنگي بين اين بخشها بوده است و همچنان اين هماهنگي زمان مي‌برد تا موضوع جا بيفتد و هر كسي وظيفه‌اش را به درستي انجام دهد.اما با وجود اين ما تا به حال كارهايي چون دعوت از طراحان مد و لباس و تشويق آنها براي طراحي لباس ايراني را داشته‌ايم كه نتيجه اين كار برگزاري هفت نمايشگاه مد و لباس ظرف دو سال گذشته بوده و سعي كرده‌ايم براي طراحان يك فضاي رقابتي ايجاد كنيم.بنياد ملي مد و لباس در واقع برقرار كننده تعامل بين فعالان عرصه توليد و دستگاه‌هاي دولتي است و تمام مصوبات كارگروه مد و لباس توسط اين بنياد اجرايي مي‌شود.
در بحث طراحي مد و لباس نكته‌اي كه وجود دارد پياده كردن اين طرح‌هاست و اين موضوع باعث مي‌شود به پارچه مورد نياز طراحان توجه داشته باشيم چون هر طرحي پارچه مخصوص به خود را نياز دارد آیا بنياد در اين زمينه توانسته كاري براي طراحان انجام دهد؟
در نمايشگاه مد و لباس امسال برخي نمايندگان مجلس شركت كردند،آنجا بحث اينكه اگر طراحان ما بخواهند طرح‌هايشان را به توليد انبوه برسانند با كمبود پارچه مواجه خواهيم بود، مطرح شد چون در صورت گراني پارچه، لباسهاي طرح داخلي گران خواهد شد و مصرف كننده براي استفاده رغبتي نخواهد داشت. بر اين اساس قرار شد ما ابتدا ظرفيت توليدي كارخانه‌هاي كشور را استعلام كنيم و بعد بر اساس آن به واردات پارچه توجه داشته باشيم.اكنون پارچه در رده نهم كالاهايي كه شامل ارز مرجع مي‌شوند قرار دارد و فكر مي‌كنم با توجه به اهميت پارچه بايد اين رده به حدود چهارم كاهش يابد.براي رسيدگي به همين موضوع به تازگي مهندس با هنر، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در حال رسيدگي و حل مسئله از مباني قانوني خود است.
درباره حقوق معنوي طراحان لباس چه اقدامي صورت گرفته ؟
در زمينه توليد لباس طراحان،توليد كنندگان و توزيع كنندگان به عنوان چرخه توليد به هم وابسته هستند.ما وقتي از بنياد براي اجراي يك برنامه فراخوان مي‌دهيم همه طراحان چه تازه كار و چه خبره امكان شركت دارند و معمولا طراحان طرح‌هاي خود را مي‌فرستند كه اين طرح‌ها در دو كميسيون فني و ارزيابي كه متشكل از كارشناسان خبره اتحاديه كشوري پوشاك است و كميسيون ماده 4 كه متشكل از استادان دانشگاه و طراحان لباس است، ارزيابي مي‌شوند براي آثار برگزيده كه نمره لباس موفق را گرفته‌اند اين دو كميته بخش حقوقي گواهينامه مالكيت معنوي موقت را صادر مي‌كند. اين مالكيت معنوي به هيچ وجه به كسي واگذار نمي‌شود. اگر طراحان مايل باشند اين مالكيت را به بنياد مد و لباس مي‌فروشند تا در مراحل بعدي بنياد با فراخوان از توليد كنندگان لباس در نمايشگاهي وي‍ژه اين كار توليدكنندگان در جريان جديدترين مدهاي خلق شده قرار بگيرند و طرح را به توليد انبوه برسانند. مثلا امسال آثار نمايشگاه مد و لباس سال 91 در يك نمايشگاه دائمي به نمايش درآمده و قرار است توليد كنندگان طرح‌هاي انتخابي را براي اسفند 91 و فروردين سال آينده به توليد انبوه برسانند تا مردم بتوانند استفاده كنند.