فضلیت و اعمال ماه رجب
345 بازدید
تاریخ ارائه : 5/3/2014 8:22:00 AM
موضوع: تبلیغ

ماه مبارک رجب، عيد اولياء الهى، بهار راز و نياز و عبادت، موسم خضوع و خشوع به درگاه الهى، موعد حضور و خواستن، و زمان قرار صالحان با معشوقشان حق تعالى است. ماه رجب آغاز فصل ويژه انس با پروردگار است و اتصال به معبود . ماه رجب دروازه ورود به ضيافت الله و آغازي براي آمادگي درک شب قدر است .رسول خدا (ص) عظمت و اهميت ماه رجب را چنين تبيين مىفرمايد: خداى متعال، در آسمان هفتم، فرشتهاى به نام «داعى» قرار داده است. هرگاه ماه رجب فرا رسد، آن فرشته دعوت کننده، هرشب تا به صبح گويد: خوشا به حال کسانى که به ذکر الهى مشغولند; خوشا به حال کسانى که با ميل و رغبت تمام، رو به سوى درگاه خدا آرند. و خداوند مىفرمايد: من همنشين کسى هستم که با من همنشين باشد، و مطيع کسى هستم که فرمان مرا ببرد و آمرزنده ام کسى را که از من طلب آمرزش کند.

اين ماه رجب ماه من، بنده هم بنده من، و رحمت هم از آن من است; هرکس مرا در اين ماه بخواند، پاسخ مثبت دهم; و هرکس از من چيزى بخواهد، به او عطا کنم; و هرکس از من هدايت جويد، هدايتش کنم. در روايتي از ماه رجب به عنوان حلقه وصل بين خدا و بندگانش ياد شده است . چنانچه مي فرمايد : من اين ماه را وسيله ارتباط بين خود و بندگانم قرار دادهام پس هرکس به آن چنگ زند، به من مى رسد.از سوي ديگر ماه رجب فرصتي طلايي و ناب براي توبه و بازگشت بوده و به منزله دعوت نامه اي الهي براي استغفار و طلب رحمت از اقيانوس بيکران فضل خداوند بزرگ تلقي مي شود .در روايتي از رسول خدا (ص) آمده است : : ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در اين ماه بسيار طلب آمرزش کنيد که خدا آمرزنده و مهربان است . به همين جهت به ماه رجب " أصب " نيزگفته مي شود زيرا که رحمت خدا در اين ماه بر امت من بسيار ريخته مى‏ شود پس بسيار بگوئيد:استغفرالله و اساله التوبه .

امام صادق(ع) نيز در خصوص فضيلت اين ماه مىفرمايد: آنگاه که قيامت برپا شود، منادى الهى فرياد زند: «أين الرجبيّون؟»; کجايند آنانکه ماه رجب را گرامى داشتند و از آن، بهره ها بردند؟ از ميان انبوه جمعيت، گروهى برخيزند که چهره آنان همچون خورشيد نور افشاني کرده و تاجهايى مرصّع به درّ و ياقوت بر سر داشته و هزاران فرشته پيرامون هر يک را احاطه نموده و به آنان تبريک و بشارت مي گويند . از سوي خداوند خطاب مي رسد :اي بندگان و اي کنيزانم، قسم به عزت و جلالم ، شما را گرامي داشته و از عطاياى فراوان خود بهره مند خواهم نمود . براي هميشه شما را در بهشتي اسکان دهم که از زير آن نهرها جارى است .چرا که شما کساني بوديد که حرمت ماه رجب را پاس داشته و به خاطر رضايت من روزه گرفتيد. آن گاه خطاب به فرشتگان مي فرمايد: فرشتگان من! بندگان و کنيزان را به بهشت داخل کنيد .

ماه رجب هفتمين ماه از ماه هاي قمري و از ماه هاي حرام است كه به معني نهري است در بهشت كه از عسل شيرين تر و از شير سفيدتر است و هركس در اين ماه روزه بگيرد، از آن نهر آب مي نوشد. و نيز به معني «رجب الاصب» ماه ريزش و نزول رحمت خداوند بر مردم مي باشد كه با رويت هلال ماه جديد، زندگي و تولدي دوباره را

به عاشقان نويد مي دهد و فصل جديدي در كتاب زندگي مي گشايد كه از عطر دل انگيز نيايش سرشار است.ماهي كه پيامبر اكرم(ص) با ديدن هلال آن، دست به دعا برمي داشت و پس از حمدو ثناي الهي، تكبير و لااله الاالله مي گفت و مي فرمود: ماه رجب، ‌ماه استغفار براي امت من است. در اين ماه بسيار طلب آمرزش كنيد كه خداوند آمرزنده و مهربان است.آري ماه رجب ماه خداست و عبادت و استغفار در اين ماه بسيار سفارش شده است. چون ماه رجب دريايي است كه بايد در آب زلالش روح و جسم را پالايش كرد و با جسمي پاك و عاري از آلودگي ها به استقبال ماه شعبان و ماه مبارك رمضان رفت. زيرا در اين ماه فرشته اي تا صبح اينگونه ندا مي دهد: خوشا به حال «رجبيون» خوشا به حال آنانكه والايي ماه رحب را دريافته اند و از بركت اين ماه نصيبي اندوخته اند.يكي از بوستانهاي بزرگ ماه رجب المرجب «ليله الرغائب» است.

يعني شب بخشش هاي بزرگ، شب آرزوها، شب رحمت و آمرزش، شب خاص مناجات، شب يارب يارب گفتن ها، شب دعاي كميل حضرت علي(ع) ، شب زيارتي امام حسين(ع)، شب رغائبه، شب انس با معبود، شب عشق بازي با معشوق حقيقي، شب تالي قدر و شبي كه پيامبر اكرم(ص) در عظمت آن مي فرمايد: «از اولين شب جمعه ماه رجب غافل نشويد كه فرشتگان آن راليله الرغائب مي نامند چرا كه چون وقتي يك سوم از شب گذشت هيچ فرشته اي نيست مگر اينكه در كنار كعبه آيد. آنگاه خداوند نظر رحمت بر آنان كند و مي فرمايد: اي فرشتگانم هرچه خواهيد ا زمن بخواهيد.

فرشتگان در پاسخ گويند: بارالها حاجت و خواسته ما آن است كه روزه داران ماه رجب را بيامرزي،‌خداوند در پاسخ فرمايد: آمرزيدم.»در كتاب المراقبات في اعمال السنه مرحوم ميرزا جواد ملكي تبريزي در خصوص شب آرزوها اعمال و فضائل بسياري نقل گرديد كه از آن جمله مي توان به روزه پنج شنبه، استغفار زياد و نماز ويژه اي كه در مفاتيح آمده و يا برخي اعمالي ديگر كه قبلا در مقاله تحت عنوان ليله الرغائب تقديم گرديده اشاره نمود.يا «غفارالذنوب» يا «كريم العفو» اي رحيمي كه با بزرگواري از خطاي بندگان مي گذري و «مبدل السيات بالحسنات» بديهاي بندگان را با نيكي پاسخ مي دهي و در مقابل اندك خوبي ها، پاداش بسيار عنايت مي كني از تو مي خواهيم در اين شب نيز به ما «اعطني بمسئلتي اياك جميع خيرالدنيا و جميع خير الاخره» عطا نمايي.هرگز نمي‏توان ارزش همه زمان‏ها را برابر دانست، چنان که نمي‏توان همه مکان‏ها را برابر شمرد. برخي زمانها و مکان‏ها ارزشي والا دارند.ماه رجب ارزشمند است، ماه سلوک و زدودن زنگارهاي شيطاني از آيينه دل است؛ ماه ولايت و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود است؛. در اين ماه، که هنگامه تحول است، عاکفان کوي دوست، با حضور در صحن و سراي دوست، پله هاي سلوک را پيموده و پله پله به خدا نزديکتر مي شوند. معتکف روزه اش، نمازش، حضورش در مسجد و ديگر اعمالش مايه تقرب است.

در خانه دوست، سفره ايي از مغفرت و بخشايش گسترده شده و عاکف با صيقل روح و روان، زنگار گناه از دل مي‏زدايد و مهياي ضيافت بزرگ در ماه وصال مي گردد. ماهي که عشاق از سفره پرفيض الهي، لقمه هاي راز بر مي چينند و عطر قرآن از ژرفاي دل بار يافتگان، مشام جان را مي‏نوازد.اعتکاف پرورش جسم و جان است، انسان آميزه اي است از اين دو و نيازمند پرورش در ابعاد وجودي خود؛ انسان به دنبال سعادت و کمال است، روح انسان نيازمند نيايش است، مناجاتي شيرين و زيبا، هم‏کلامي موجودي ضعيف با منشأ قدرت‏ها. از آغاز خلقت تا صحنه رستاخيز، راز و نياز، زيباترين هنر آدمي است.غفلت بد است در برخي موارد بدتر؛ جريان زمان در گذر است و با از دست دادن آهي ماند و افسوسي که به هيچ نيرزد. انسان دشمني دارد در اوج حيله گري، با چنين دشمني هوشياري بايد و سرعت در خيرات.خالق مهربان قرب خلايق را مي‏طلبد. در فکر پرورش روح و روان انسان است و مقررات ديني را تشريع مي کند. تنوع عبادات به دليل نيازهاي گوناگون انساني است، هر عبادتي جوابگوي نيازي از اوست. نماز، زنگار غفلت از روان مي زدايد و صيقل روح و روان است. در روزه، پالايشگاه خلوص و نردبان صعود است. روزه دار پرواز در آسمان عبادت و عبوديت را مي آزمايد و آيينه قلبش را نورستان خدايي مي کند. حج، شرکت در آزمون الهي و قطع تعلقات و دلبستگي دنيوي است. عبادات مالي؛ چون خمس و زکات و صدقات، دميدن روح ايثار و گذشت در وجود آدمي است.اما اعتکاف، آميزه اي از چند عبادت با فضيلت است. روزه که خود عبادتي ارزشمند است شرط اعتکاف است. حضور در مسجد و خواندن نماز هم شرط آن است. عاکف سه روز در مسجد جامع مقيم مي گردد و جز براي ضروريات، کوي دوست را ترک نمي گويد. خود را از حلال باز مي دارد تا با تمرين بندگي، جهاد با نفس را بيازمايد. اعتکاف عهد مودّت و ميثاق مجدد با پروردگار است.در فضيلت اعتکاف اين بس که معادل طواف کعبه و همتاي رکوع و سجود است.

خداي منّان مي فرمايد: "... وَ عَهَدنا اِلي ابراهيمَ وَ اِسمعيلَ اَن طَهّرا بَيتي لِلطّائِفينَ وَ العاکِفينَ وَ الرُکّعِ السُجود؛( آيه 125، سوره بقره) و ما به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم که خانه مرا براي طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگي تطهير کنند." اساساً ارزش آدمي را عملش مي رساند. معتکف انساني بزرگ و شريف است به اندازه شرافت و فضل عملش، مقدس اردبيلي يگانه زمان در علم و عمل در شرافت و فضيلت اعتکاف گويد: مبادا کسي گمان کند که اعتکاف مقدمه عبادتي ديگر است. کسي که با طهارت و در حال روزه در مسجد مقيم مي شود و تعهد قربت در اعتکاف مي نمايد، اين عمل عبادت است. اعتکاف عبادتي مستقل است به مثابه حج و عمره و روزه و نماز و هر عبادت مستقل ديگر.

و ايام بيض در پيش است؛ زمان عرشي شدن فرشيان؛ و اعتکاف ـ با همه فضيلتش ـ زن و مرد را به خود مي‏خواند، و انسانيت را مي‏خواند تا در دنياي هاي و هوي و دود و دم، معراج خويشتن را به تماشا بنشيند. فرصت طلايي عمر در پيش است و ايام در گذر؛ پس همتي بايد تا با حضوري نوراني از همسفران کوي دوست گرديم.