چهل اصل مدیریت فرهنگی در اهداف بعثت انبیاء (4)
12 بازدید
تاریخ ارائه : 5/24/2014 9:59:00 AM
موضوع: مدیریت

3-وَ الْکِتابِ الْمَسطُورِ( نهج البلاغه، خطبه 2. ):

با كتاب نوشته شده، يعنى واجب شده به اذعان و قبول عقول، يعنى كلام الله صامت و ناطق.

واژه کتاب در اصطلاح قرآن به معنی مکتوب و نوشته است. مراد از کتاب در قرآن مجموعه‌ای از قوانینی است که اصول جامع جهان‌بینی و مسائل فردی و اجتماعی را دربر می‌گیرد. بر این اساس، به قرآن کریم، چه به صورت مکتوب و مصحف و چه در سینه‌ها باشد، کتاب گفته می‌شود. از این‌رو، به زبور حضرت داود(ع) کتاب اطلاق نشده؛ زیرا تنها دربر دارنده مواعظ اخلاقی است.

در قرآن کریم از دفتر ثبت حوادث و جزئیات نظام عالم که همان لوح محفوظ و مرتبه‌ای از علم الهی است، به «کتاب» یاد شده است که هریک به ویژگی خاص آن اشاره دارد؛ مانند: لوح محفوظ (بروج: 22) ام الکتاب (رعد: 39)، کتاب مبین (انعام: 6، یونس: 61)، کتاب حفیظ (ق: 4)، کتاب مکنون (واقعه: 78)، کتاب مسطور (طور: 2)، امام مبین (یس: 12).

آیت الله جوادی آملی در بخشی از تفسیر سوره «بقره» به مفهوم «کتاب» در قرآن پرداخته و می گوید: کلمه «کتاب» گرچه بر مطلق مکتوب اطلاق می‌شود؛ ولی به حسب ظاهر در اصطلاحِ قرآن کریم، «کتاب» آن مجموعه‌ای است که حاوی شریعت، احکام، قوانین جزایی و مانند آن باشد. صِرف نوشته‌ یا نوشته‌ای که در حدّ پند و اندرز باشد، اصطلاحاً در قرآن کریم، «کتاب» بر آن اطلاق نمی‌شود.

«کتاب» آن نوشته‌ای [است] که مجموعهٴ قوانین باشد؛ احکام، اوامر و نواهی را در برداشته باشد و «کتاب» به این معنا که مجموعهٴ قوانین باشد به 5 پیامبر داده شد که در سورهٴ «شوری» از آنها این‌چنین یاد می‌کند؛ آیهٴ سیزدهم سورهٴ «شوری» این است:(شَرَعَ لَکُم مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّی بِهِ نُوحاً وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَی وَعِیسَی أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلَی الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَن یُنِیبُ. آن نوشته‌ای که (مجموعه‌ای که) شریعت را؛ یعنی امر و نهی را در برداشته باشد به نام «کتاب» است.