شورای فرهنگی روستا(7)
264 بازدید
تاریخ ارائه : 7/13/2014 5:52:00 PM
موضوع: تبلیغ

1.شناخت آسیب‌ها و تهدیدها

هوشیاری در برابر پیدایش و شکل‌گیری آسیب‌ها و تهدیدها اولین گام مؤثر در انتقال و ترویج و نهادینه ساختن ارزش‌ها در جامعه است. شناخت علمی آسیب‌ها کمک زیادی در برنامه‌ریزی و تدوین چشم‌انداز آینده نظام اسلامی دارد. امام خمینی(ره) درباره‌ی اهمیت شناسایی آسیب‌ها می‌فرماید: «یک کشوری وقتی آسیب می‌بیند که ملتش بی‌تفاوت باشد راجع به آسیب‌ها» طوفان سهمگین امواج گسترده ماهواره‌ها و سایت‌های اینترنتی، سیل ویرانگر شبهات سیاسی، دینی، ترویج اباحه‌گری و رشد قارچ‌گونه عرفان‌های ساختگی و صوفیگری؛ شعارهای بی‌محتوا در عرصه فرهنگ و اقتصاد و اجتماع، تجمل‌گرایی و تخطئه ارزش‌های دینی گوشه‌هایی از آسیب‌ها و تهدیدهایی است که نسل امروز از ترکش‌های سوزاننده‌ی آنها در امان نیست. از این رو در طراحی نظام مهندسی فرهنگی کشور باید اینگونه موانع و نیز آفت‌های جدیدتری که در راه هستند محاسبه شوند و ضمن آشنا کردن جوانان با زیان‌های جبران‌ناپذیر آسیب‌ها نسخه‌های درمانی مناسب همراه با داروهای شفابخش تجویز شود تا بذر ارزش‌های دینی در جان و روح این نسل جوانه زند و رشد یابد.

2. نهادینه ساختن مبانی فکری فرهنگی انقلاب

انقلاب اسلامی، جنبشی با درون‌مایه اعتقادی و مذهبی فرهنگ اصیل اسلام بود، بنابراین ضروری است که مبانی فکری و نظری و ارزش‌های دینی و اخلاقی در ذهن و اندیشه مردم نهادینه شود و مهمترین بخش از نمادهای مبانی فکری و اعتقادی انقلاب جلوه‌های ارزش‌های اسلامی در جامعه است. بهینه‌سازی سطح اخلاق و فرهنگ عمومی کشور مؤثرترین راه برای پیشگیری از تباهی‌ها و هنجارشکنی‌هاست. منشأ بسیاری از پیداش تعفن فسادهای اقتصادی، سیاسی و اداری دوران پس از دفاع مقدس و رانت‌خواری‌ها و باندبازی‌ها و کمرنگ شدن ارزش‌های دینی دوری از گلستان اخلاق اسلامی است.

امام خمینی پایه‌گذار این نهضت و مروج ارزش‌های دینی، راهکار نهادینه شدن را تقویت معارف دینی می‌داند و خطاب به روحانیون می‌فرماید: «اگر مردم را تربیت کنید به یک تربیتی سالم دعوت کنید به اینکه با خدا آشنا بشوند، با معارف اسلامی آشنا بشوند، با قرآن آشنا بشوند، اگر اینطور شد کشور شما سالم می‌ماند.» «دنبال این بروید که معارف اسلامی را در بین مردم تقویت کنید که رأس امور، این معارف اسلامی است و اگر درست بشود، همه کارها درست می‌شود.» مقام معظم رهبری نیز می‌فرماید: «اولین و مهمترین کاری که پیش روی ما قرار دارد تحول معنوی و روحی انسان‌هاست ما متأثر از تربیت‌های طولانی غیراسلامی هستیم، آنچه که هیجان عظیم انقلاب و دوران جنگ انجام داد، البته معجزه بود، اما تا این پدیده عمق پیدا بکند و تا وقتی که اعماق و ضمائر را متحول نماید کار زیادی لازم است.» ایشان با مرحله‌بندی دوران انقلاب برنامه معنوی و فرهنگی دهه سوم را گام چهارم انقلاب برای تحول فرهنگی در نسل سوم می‌نامد: «ما باید گام چهارم انقلاب را که گام نوسازی و تحول معنوی و اخلاقی است، برداریم و در جامعه به یک معنا این حرکت از همه حرکت‌ها دشوارتر است و خیلی سخت است، برداریم... ما بدون یک تحول اخلاقی عمیق و گسترده نخواهیم توانست عدالت اجتماعی را آنطوری که موردنظر اسلام است انجام دهیم.» ترویج و گسترش مباحث اخلاقی همراه با ارائه راهکارهای عملی و الگوهای اخلاقی بیشتر راهگشا و کاربردی است و بزرگترین رسالت و مأموریت رسانه‌های جمعی و نهادهایی که کارهای تبلیغی و فرهنگی انجام می‌دهند، تربیت جامعه براساس اخلاق اسلامی است. امام خمینی می‌فرماید: «اگر چنانچه ادب اسلامی در بین ملت ما متحقق بشود، همه قشرها یک قشر اسلامی بشوند آسیب دیگر در این ملت نخواهد تحقق پیدا کرد.» مقام معظم رهبری رسالت متولیان فرهنگی را در تعمیم مباحث اخلاقی جامعه یادآور می‌شود: «گویندگان و فرهنگیان و افرادی که رسانه‌ها در اختیارشان است و دیگران در جهت رشد اخلاقیات در میان مردم و تعلیم اخلاقیات به مردم قیام کنند.»

3. الگودهی

گرایش به اسوه و اسطوره‌ها و توجه زیاد به نخبگان و قهرمانان تاریخی یک از خصلت‌های روحی دوران جوانی است. نسل سوم که فقط از شخصیت‌هایی چون امام خمینی(ره) سرداران شهید دفاع مقدس، شهدای محراب، و متفکرانی همانند استاد مطهری، شهید بهشتی، مفتح و باهنر، تصویر و یادبودی دیده است بیشتر تشنه آشنایی کامل با سیره‌ی عملی و اندیشه ناب این بزرگواران هستند تا بتوانند با پیروی از افکار و اندیشه‌ی این بزرگان و با تطبیق رفتارها و عملکردهای خویش با الگوهای ایده‌آل خود، کاستی‌های معنوی و رفتاری خود را جبران کنند و خلاهای روحشان را پر کنند. از این رو تبلیغ و معرفی سیره‌ی اخلاقی و تربیتی پیامبراکرم(ص) که قرآن کریم او را به عنوان یک سرمشق نیکو به مومنان تاریخ انسانیت معرفی می‌کند و نیز سایر ائمه معصومین باید در اولویت تبلیغات دینی باشد و سپس معرفی کامل بزرگان دین و اندیشمندان و فرهیختگانی که عمر خود را در خدمت به مردم، دین و دنیای علم و تمدن گذرانده‌اند می‌تواند برای جوانان منشأ رشد و کمال صفات ارزشمند انسانی باشد. اصحاب رسانه و نویسندگان و مبلغان دینی به خوبی واقفند که اگر نتوانند نسل جوان را به شیوه عقلانی و منطقی به الگوهای جامع و راستین و هدایت‌گر رهنمون شوند اسطوره‌های دروغین و فاسد که تباهی جوانان را خواستارند توسط ابزارهای فرهنگی دشمن جایگزین اسوه‌های حقیقی خواهند شد. نسل جدید هم بدانند که الگوگیری از حماسه‌سازان عاشورا و یاران باوفای حسینی بود که روح شهادت‌طلبی و استقامت و مبارزه را در جوانان دیروز دمید و توانستند دلاورانه و شجاعانه با سلطه‌طلبی و تجاوزگری‌های دشمنان انقلاب مبارزه کنند و میهن عزیز را از لوث و جود اشغالگران پاک نمایند و خواب عمیق دشمنان را برای تصرف و تجزیه ایران و شکست انقلاب اسلامی آشفته سازند. اکنون نیز با تأسی به این بزرگواران می‌توان هویت حقیقی دینی و انسانی خود را بازیافت و دام‌های گسترده اهریمنان فرهنگی را از هم گسست.

4. کارآمدی مراکز تربیتی

تحول نسل جامعه امروز و پدید آمدن نسل سوم که باورها و یافته‌هایش با نسل انقلاب متفاوت است؛ و نیز فقدان برنامه جامع و همه‌جانبه برای تربیت، آموزش جوانان بر مبنای تقویت اعتقادات و ترویج ارزش‌های اسلامی و همچنین کم‌توجهی به ایجاد تغییرات اساسی و ریشه‌ای در نگرش خانواده‌ها به اصول و آداب تربیت اسلامی نوجوانان نگرانی‌هایی را برای آینده ترسیم می‌کند. از این رو ارتباط ارگانیک و مستمر و برنامه‌ریزی شده کانون خانواده، مساجد، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها که پایگا‌ه‌های اصلی انقلاب بودند در دستیابی به آرمان‌های فرهنگی و تربیتی؛ بسیاری از مشکلات انتقال ارزش‌ها را به نسل جدید را حل می‌کند. مسائل تربیتی برجسته‌تریم بخش تئوری‌های انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهد. و این جنبه انقلاب کاملاً متأثر از راهبردها و رهیافت‌های فرهنگ جامع و انسان‌ساز اسلامی است. برهمین اساس امام خمینی بر نقش تربیتی خانواده، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و مراکز تربیتی و تبلیغی و وحدت آنها در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تأکید فراوان داشت و کارآمدی آنها در تربیت انسان‌های صحیح و مؤمن ارزیابی کرد و فرمود: «ایران حفظ انقلاب را با افراد مؤمن کرد و الان هم به دست افراد مؤمن این انقلاب پیش می‌رود.» در بیانی دیگر خطاب به مراکز تعلیم و تربیت می‌فرماید: «اگر ما و شما دست به هم بدهیم و جوان‌ها را مؤمن و متقی بار بیاوریم، مملکتمان تا آخر احیا می‌شود.» استاد مطهری در تبیین جنبه‌های تربیتی و معنوی انقلاب اسلامی و نقش مراکز تربیتی انسان‌ها چنین ایده‌ای داشت که: معنویت از ارکان این انقلاب است و مایه حیات انسان می‌باشد. لذا تحقق یک جامعه‌ی اسلامی که در آن ارزش‌های الهی نمود تام دارند به پرورش انسان‌هایی منوسط است که به آداب و ارزش‌های اسلامی مزین باشند. رسالت دانشگاه و حوزه در ترسیم سیاست‌های فرهنگی و تربیت جوانان امروز از حساسیت و ظرافت‌هایی برخوردار است که غفلت از آنها انحراف ارزش‌ها و استحاله معنوی را پدید می‌آورد. از سوی دیگر همسویی و وحدت رویه در سیاست‌های کلان فرهنگی کشور و ارزیابی مستمر کارکردهای سازمان‌ها و نهادهای تبلیغی و دینی و بهره‌گیری از هنر اصلی اسلامی در قالب نثرهای نو و متقن، شعر، داستان و درک مقتضیات زمان و روحیه فرهنگی و نیازهای فکری نسل نو، مؤلفه‌هایی است که در روزآمد بودن و کارآی مراکز و نهادهای تربیتی و آموزش تأثیرگذار هستند. حاصل کلام اینکه آموزش‌های صحیح، جامع و کاربردی نوجوانان و جوانان از مقطع ابتدایی تا سطوح عالی دانشگاه و حوزه بهترین و تأثیرگذارترین راهکار انتقال و تبلور مفاهیم و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در فردای ایران اسلامی است.